THERRRmY

Competition and television
news in India: a content
analysis

Usha Manchanda Rodrigues
Abstract

In India, not unlike some other developing countries, ruling par-
ties have used public service broadcasters to propagate their
virtues, adversely affecting the broadcasters’image as a credible
news media. The Indian public service broadcaster, Doordar-
shan, which has been besieged by increased competition and
government-imposed demand for self-sufficiency in recent years,
continues to struggle to shed its image as a government mouth-
piece despite being run by an independent corporation. This arti-
cle presents a content analysis of news programs broadcast by
Doordarshan and a foreign television network, Star News. The
study examines the differences and similarities between Door-
darshan and Star TV's prime time news programs broadcast at
the turn of the century, almost a decade after the advent of com-
mercial television in India broke the public service broadcaster s
monopoly in the country.

Contextual background

Indian public service broadcaster Doordarshan had a virtual monopoly in
the television market for more than three decades between 1959 and 1990 due
to the determination of successive Indian governments to keep the airwaves out
of commercial hands. However, advances in satellite technology and its use for
mass communication by commercial interests finally reached the Indian sub-
continent during the first Gulf war in 1991, when CNN and BBC coverage of
the war whet people’s appetite for more television. As a result, since 1991
Doordarshan has had to cope with a lack of adequate funding and competition
from commercial networks, not unlike its counterparts in the Western world.
But Doordarshan has had an additional burden to bear — the perception of lack
of credibility, particularly in its news programming, due to government inter-
ference in its day-to-day operation.

Competition and television news in India, AJR 27(2), pp. 171-186 171

Copyright of Full Text rests with the original copyrighrtrtra\;\rlaeir anrd, except as permitted under the Copyright Act 1968, copying this copyright material is prohibited without the permission of the owner or
its exclusive licensee or agent or by way of a licence from Copyright Agency Limited. For information about such licences contact Copyright Agency Limited on (02) 93947600 (ph) or (02) 93947601 (fax)



Before the advent of cable and satellite television in India in the early 1990s
(barring some privately produced news and current affairs programs), the pub-
lic service broadcaster was dismissed as a government mouthpiece, as “ineffi-
cient, amateurish and hegemonic (in) character” (Wildermuth, 2001, p. 149).
The lack of credibility was particularly notable because the print media in the
country had long established itself as the Fourth Estate. In 1986, an internation-
al body, Media Foundation of the Non-Aligned (NAMEDIA), appointed by the
Information and Broadcasting Ministry, criticised Doordarshan for not meeting
its “primary purpose” of “‘development through education, information and
enlightenment, to improve the quality of life of the largest masses of the peo-
ple ...” (NAMEDIA, 1986, p. 13). The report stated that “news” could not be
used to promote those in power and that Doordarshan or television in India
needed “openness” to gain credibility. It advocated that Doordarshan needed to
establish a separate autonomous operation for producing television news.

It should have freedom of appraising news values and judge-
ment, news selection and content, emphasis in presentation, and
freedom of choice in summarising physical and human
resources in making up a news programme. It should have a
clear independent professional chain of command free from
bureaucratic, political or other outside intervention and interfer-
ence. (NAMEDIA, 1986, p. 25)

An audience survey in a city in India’s south in July 1992 indicated that 90 per
cent of television viewers were thoroughly dissatisfied with Doordarshan pro-
gramming and had switched over to cable TV (Rahim, 1994). The general per-
ception was that Doordarshan was funded by the central government and there-
fore controlled by it, particularly in news programming (Jayasankar &
Monteiro, 1998; Manchanda, 1998; McDonald & Scott, 1991; NAMEDIA,
1986; Ninan, 1995; Pendakur & Kapur, 1997; Singhal & Rogers, 1989).

With the expansion of satellite technology in the early 1990s, enterprising
Indian cable operators took advantage of the prevailing atmosphere of econom-
ic liberalisation in the country and started hooking up homes to their satellite
receivers by providing cable television to urban populations. Following the
success of a few channels at first, many entrepreneurs from India and abroad
launched their own satellite channels, illegally broadcasting programs into
Indian homes from foreign soil. By the mid-1990s, the cable and satellite chan-
nel market had become crowded with 40-50 channels, most of them focused on
the entertainment genre for their programming strategy. Star TV, in which
Rupert Murdoch’s News Corporation bought a controlling share (64 per cent)
in 1993 from Hong Kong tycoon Li Ka-shing, was one of them.

This competition forced Doordarshan to expand its reach quantitatively and
qualitatively. It added 17-18 channels to its bouquet of offerings (including
regional channels catering to local needs), expanded its terrestrial and satellite

172 Australian Journalism Review



reach to nearly 90 per cent of the country’s population and modified its pro-
gramming structure to include more entertainment. One of the significant
changes was in its news and current affairs coverage. The news program for-
mat was changed to include extended weather reports, live studio interviews,
new newsreaders, on-location reports and use of visuals wherever possible.
However, the question remained whether Doordarshan’s news had improved
sufficiently to satisfy viewers’ needs. In a study based on audience interviews,
Jayasankar and Monteiro in 1993 noted that the audience saw Doordarshan as
state controlled and perceived that it represented the interest of the ruling party.
On the other hand, the audience in the same study said news on foreign chan-
nels was mostly irrelevant to India (Jayasankar & Monteiro, 1998). In another
study that examined the impact of global television on local cultures in 1994,
it was found that global (foreign) television’s news and information programs
were rated better by three-quarters of the audience (Hagiwara, Joshi et al,
1999). Later, in another audience survey, 93 per cent of the respondents said the
quality of news programs broadcast by Doordarshan in 1998 had improved
compared with 1992, before the spread of cable and satellite channels
(Manchanda, 1998).

History

Television came to India thanks to the donation of broadcasting equipment
by a multinational company in 1959 (Ninan, 1995). The Indian Government
finally caved in to allow television broadcasting in the country in the 1960s,
hoping it would have a multiplier effect in educating the masses and lifting
them out of illiteracy and poverty. Indian theorists and government officials
were attracted to the new concept of “development communication”!, where a
powerful mass communication tool such as television facilitates development
by disseminating information, changing attitudes and encouraging national
unity. Later, experiments with satellite technology and the ruling party’s need
to use the medium as a propaganda tool led to its expansion in the country.

The Satellite Instructional Television Experiment (SITE), implemented by
the Indian Space Research Organisation in 1975, offered two satellite support-
ed transmissions a day to 2400 villages in six far-flung states, where commu-
nity television sets were organised to broadcast programs based on agriculture,
news, health and family planning. Analysts differed in their opinions about the
success of this project in “development communication”. While there was no
difference in the knowledge level of people in “television villages” and “con-
trol villages”, there was evidence that those who viewed the television pro-
grams more regularly learnt the most (Chu, Schramm & Schramm, 1991;
Ninan, 1995; Rajgopal, 1993).

Critics of development communication theory say that although the empha-
sis on cultural and psychological factors is important, a low level of develop-

Competition and television news in India, AJR 27(2), pp. 171-186 173



ment can usually be traced to economic and social structural constraints (Chu,
Schramm & Schramm, 1991). Within India, too, there was criticism of the way
television had developed since its inception in 1959. Asok Mitra, former secre-
tary of the Ministry of Information and Broadcasting (1966 to 1969), recalled
in 1986 how television was considered “essential for accelerating development,
modernisation and social change” in the late '60s, and how in reality India had
followed the same path as other Third World countries by introducing televi-
sion in the capital cities, subserving the interest of the ruling elite (NAMEDIA,
1986, p. 96). Mitra, in a submission to NAMEDIA, pointed out that television
could help India if policy-makers used it for the benefit of the majority of peo-
ple by broadcasting instructional-cum-educational programs rather than enter-
taining the elite (NAMEDIA, 1986).

However, the official view was that the SITE program was a success, and
the ruling Congress party soon realised the potential of television as a power-
ful mass medium. In mid-1975, when the country was placed under a State of
Emergency by then Prime Minister Indira Gandhi, the central government in
New Delhi used All India Radio and Doordarshan to spread its message and
counter bad publicity from the private print media. In this way, post-SITE
Doordarshan became a mouthpiece for the government of the day. In 1976, in
a bid to popularise television viewing, Doordarshan started broadcasting
imported programs such as / Love Lucy by accepting advertisements to pay for
these programs. In subsequent years, despite accepting the idea of raising rev-
enue from sponsorship and advertising, the Government retained tight control
over the information side of programming by producing highly censored and
cautious news programs. For more than three decades of its existence, televi-
sion in India was caught between fulfilling its developmental and educational
objectives, and the forces of commercial entertainment. Further, due to govern-
ment ownership and interference in its programming, it never held much cred-
ibility. In a survey in 1987, Singhal found 92 per cent of respondents believed
that the political opposition’s views were not sufficiently represented on
Doordarshan, whereas 85 per cent said it adequately covered government pol-
icy news (Singhal & Rogers, 1989).

Competition — news programming as a marketing strategy

There is no doubt India is a huge market for corporations and advertisers,
and television provides an excellent opportunity to reach this market. By the
mid-1990s, new players in the television industry began to look for an edge
over their competitors. News seemed as if it would sell, attracting sufficient
viewers to lure advertisers for some of the fledgling nascent players.
Doordarshan news coverage lacked credibility, so appeared to be easy to defeat
in the viewership numbers game. In addition, television has a special attraction
at the time of crisis and in the 1990s Indian politics was going through a tumul-

174 Australian Journalism Review



tuous phase. Third, some commentators point to Indian citizens’ “invasive”
curiosity about news and information affecting them and their obsession with
politics (Mann Singh, 1998; Roy, 1998; Thapar, 1998). Finally, news program-
ming provided new television networks with a chance to get close to India’s
decision-makers.

Murdoch’s Star Plus network also realised the currency of localised news
and entertainment programming and launched Zee News — a 24-hour Hindi
news channel — in 1995 with Zee Telefilms Limited. However, in 1999 Zee
Telefilms Ltd bought out News Corporation’s 50 per cent share. In 1998, Star
Plus launched another 24-hour news channel — Star News — with the help of
NDTYV. Star contracted one of the local private producers in New Delhi, NDTV,
to produce its news programs in Hindi and English. NDTV, headed by Prannoy
Roy, had nearly 10 years of experience in producing news and current affairs
programs for Doordarshan. The success of this strategy can be gauged from the
fact that Star prime time national news started earning up to 40 per cent of the
channel’s revenue within the first year (Roy, 1998).

The entry of new players also influenced the nature of news coverage. As
The Economist noted, competition in television news not only improved the
quality of news programming in India, but also had an impact on Indian poli-
tics. “The biggest impact is in countries such as India, where news used to be
ribbon-cutting exercises by politicians. Competition has made news watchable
— even on Doordarshan, the state-owned broadcaster ...” (Stop press, 1998, p.
17). The 1998 election was considered the first “television election” in India,
where voters in cities and villages found common ground. In fact, The Econ-
omist claimed “television pictures of ballot papers strewn around voting booths
in constituencies in Bihar led to several repolls” (Stop press, 1998, p. 7). Even
the budget coverage in 1998 was a little more “adventurous” (Ninan, 1998).
According to Ninan (1998), all existing news channels at the time (Doordar-
shan, Star, Zee and TVi) experimented with sets, studio colour schemes, graph-
ics, interview styles and line-up of ministers and experts interviewed. Doordar-
shan joined the race to score with viewers for its election and budget coverage.
For the budget: “Doordarshan outdid itself in its range of guests, starting with
its overseas hook-up. It naturally got the finance minister first, and it also got
the most comprehensive line-up of former finance ministers.” (Ninan, 1998)

During the early 1990s, Doordarshan had primarily contracted out special
occasion and magazine-style current affairs programs to private producers.
Among the more popular programs were India Today’s Newstrack, Hindustan
Times Vision Ltd’s Eyewitness and NDTV’s election analysis and The World
This Week. In mid-1995, TV Today group produced highly successful Hindi
and English news Aaj Tak for Doordarshan. However, there were difficulties
with Doordarshan’s in-house produced news programs. It was expected to pro-
duce an increasing number of news bulletins a day to compete with commer-
cial television (Churchill, 1998).

Competition and television news in India, AJR 27(2), pp. 171-186 175



Doordarshan’s management also underwent a major change when in 1997
the left-wing government in New Delhi decided to keep its election promise
and activated the long-pending Prasar Bharati Act, which facilitated the forma-
tion of Prasar Bharati Board. Doordarshan and All India Radio both then
became part of this supposedly autonomous board. This in turn raised expecta-
tions about the autonomy of Doordarshan and its editorial freedom in covering
news and current affairs. Early in 1998, when the researcher spoke to a number
of media analysts and media personalities, opinion was still divided about the
level of credibility Doordarshan had gained under Prasar Bharati. Viewers in an
audience survey in 1998 believed Doordarshan’s coverage of news had im-
proved, but many said they wanted further improvements (Manchanda, 1998).

The changes instituted by Doordarshan in the 1990s and the entry of foreign
and private television networks to news programming meant the Indian televi-
sion audience had access to an increased number of news programs by 1999-
2000, compared with 1990 when only Doordarshan covered news. But did this
increase in the number of news programs mean the audience received unre-
stricted television news, or was it still censored by the respective television
channels? By studying the similarities and differences between news programs
broadcast by a public service broadcaster (Doordarshan) and a foreign-owned
broadcaster (Star TV)2, the content analysis reported here aimed to understand
the relationship between television news and the broadcasters’ funding source
and objectives. The study also looked at the impact of competition and global
media on local content in television news.

Method

A content analysis was carried out to investigate the similarities and differ-
ences between the news programs broadcast by the national channel DD1 (part
of the Doordarshan network) and Star News (which is part of Star Plus net-
work, launched as a 24-hour news channel in 1998). Star News, although not
the most popular among the cable and satellite channels for news, was the face
of a channe! owned by a foreign entity, broadcasting its programs into India
since mid-1991. Over the 1990s, it became the benchmark for programming.

As TVi senior executive Mahesh Narayan noted, Star Plus had an impact on

programming in terms of identifying a need for different kinds of program-
ming: “Software that was better produced; software that didn’t look like gov-
ernment hand-out; and software that certainly had better production value and
better entertainment value.” (Narayan, 1998) Star Plus, along with Zee TV (the
Hindi channel on the network), was sensitive to local needs and proved to be
the most successful in raising advertising dollars in India. “In 1993, Star TV
and Zee TV together had 20 per cent of the total advertising pie of roughly
US$184 million.” (Pathania, 1994, p. 2) Although the BBC was the most pop-
ular news channel (Rahim, 1994), it was also sometimes criticised for carrying

176 Australian Journalism Review



insensitive news reports due to its foreign base. Star TV tried to overcome this
criticism by engaging a prominent private news producer. Pathania notes Star
made a concerted effort to be “culturally inoffensive to the host countries in its
foot-print” in Asia (Pathania, 1994, p. 4).

Both DD1 and Star News channels broadcast their news programs in the
evening between 7pm and 9.30pm. The news programs’ length ranged between
20 and 30 minutes. Generally, Hindi and English coverage by each channel was
identical, so only English programs were used for the content analysis.
Krippendorf defines content analysis as “a research technique for making
replicable and valid references from data to their context” (1980, p. 21). The
content analysis conducted here was aimed at examining the way news was
covered by the public service broadcaster in India compared with a foreign
channel, although an Indian company in India produced its news program. The
foreign ownership factor in the case of Star was expected to be nullified due to
its contract with NDTV which retained editorial rights on its production
(Bamzai, 1998). Similarly, the issue of government ownership was supposed to
have been negated by the formation in late 1997 of the autonomous Prasar
Bharati Board, which was expected to manage Doordarshan without govern-
ment interference.

A constructed week sampling method was used to record 18 days of prime
time news programs on DDI1 and Star News during a period of one year
between December 1999 and November 2000, creating three constructed
weeks (except Sundays). The days in the constructed weeks were selected at
random from the 12-month period and no two days in a week came from the
same month. There were no transcripts available for the newscasts because it is
not a common practice in India for television channels to provide data to aca-
demic researchers. The unit of analysis for the comparison of the news pro-
grams was the news story3. In total 516 news stories, broadcast by Doordarshan
and Star News in these three constructed weeks, were recorded and coded for
the content analysis. All stories were coded and analysed according to story
type, topic, focus, location, length, use of visuals, sources quoted, and whether
the story included contextual background and opposition points of view. Holsti
Formula was used to measure inter-coder reliability (Wimmer & Dominick,
1997). Two days’ newscasts were randomly selected and reviewed by two
coders including this researcher. In total, the two coders reviewed 55 stories (a
little over 10 per cent of total stories coded and analysed). The inter-coder reli-
ability was high and acceptable at 0.9430.

Results: some basic findings

Of the 516 news stories, 255 were from DD1 and 261 from Star News, with
an average of 92.36 seconds and 87.40 seconds devoted to each story respec-

Competition and television news in India, AJR 27(2), pp. 171-186 177



tively. Star had more stories read by the “anchor”, whereas Doordarshan had a
higher number of stories lasting more than four minutes. For example, in the
case of international relations, stories such as Clinton’s visit to India and
Vajpayee’s visit to the United States, Doordarshan’s coverage was much longer
than average. Some stories lasted as long as seven to eight minutes, including
long excerpts of speeches by Vajpayee and Clinton. Nearly 42 per cent of the
stories on both channels were packaged, where a reporter prepared the story
package. Star had 54 per cent of its stories packaged, while Doordarshan had
29 per cent of its stories packaged. Doordarshan, on the other hand, had 49 per
cent of its stories presented as “anchor + vision”, while Star had only about
12.3 per cent of its stories as “anchor + vision”. Being prime-time news pro-
grams, both DD1 and Star News had a majority of their coverage as spot news?.
In all, 89 per cent (459 out of 516) of the stories were spot news items. Both
channels on average broadcast one or two news features daily. There were a
handful of commentary/analysis pieces (seven on Doordarshan and two on Star
News) in the sample newscasts.

In the case of parliament and state assembly coverage, Doordarshan used
the footage comparatively more than Star (16 stories to five). Star often had the
partiament or state assembly proceedings story read by the anchor, and in this
way let viewers know what the minister said. The same was the case with news
items such as seminars, rallies and on-location reports. Doordarshan usually
sent its camera crew to cover the event, but just did an “anchor + vision” story.
Star, on the other hand, had its reporters on location, asking questions. A high-
er number of news stories on Star (nearly 35 per cent) were primarily sourced
through interviews, compared with 15 per cent on Doordarshan. On the other
hand, Star had 28 per cent of its news stories taken from news agency reports,
whereas 19 per cent of Doordarshan stories came from agencies. Doordarshan
had more stories (73.3 per cent) with current footage than Star (63.3 per cent),
although the public service broadcaster used it as “wallpaper” with the anchor’s
narration rather than converting them into news packages.

Specific research questions

Was there a difference in the way local, regional, national and international
news’ events were covered by each? DD1 and Star news programs are pro-
duced in New Delhi; thus in the content analysis “local” news stories meant
stories about New Delhi. The percentage of “local” news stories on both chan-
nels was insignificant. However, Star covered more “regional” stories (28.3 per
cent) than Doordarshan (23.1 per cent). It should be noted that Doordarshan
does produce separate regional news bulletins for its regional channels,
although this fragmentation of news into national and regional bulletins
reduces the amount of information available to Doordarshan viewers across the
country about other Indians living in different regions/statess.

178 Australian Journalism Review



Coverage of “national” news events was comparable in terms of the per-
centage of news stories of national importance covered by both channels.
However, Doordarshan had relatively more “international” stories (39.2 per
cent) than Star (34.1 per cent). The nature of this coverage differed, as is evi-
dent in the way the Israel and Palestine peace agreement on October 17, 2000,
was covered. Doordarshan decided to do several lead reports on the issue. The
“spot” news about the peace agreement was followed by a statement by Indian
External Affairs Minister Jaswant Singh, stating that both sides were keen to
have India mediate in the peace process. This followed a live studio interview
with an Indian academic about the implications of the broad agreement to end
violence. These detailed reports lasted for more than seven minutes. On the
other hand, Star led with domestic news stories and covered the Middle East
peace agreement at number four, a story lasting for a little over two minutes

including the *“spot news” story and an analysis of the situation on the ground

by the reporter. The main difference between these two channels was the way
studio interviews were carried out by the respective anchors: the Star TV
anchor/reporter reacted to what was being said in response and asked questions
more rapidly, whereas the Doordarshan anchor seemed to allow the interviewee
to give uninterrupted and rather long-winded answers.

What was the mix of topics covered by each channel? Overall, nearly 40 per
cent of the stories were devoted to “politics”. Doordarshan covered more polit-
ical stories (45.5 per cent) than Star (34.9 per cent), whereas Star covered more
sports stories (19.5 per cent) than Doordarshan (10.6 per cent). Doordarshan’s
and Star’s coverage of Indian social and cultural issues was comparable. Each
bulletin on both channels on average included two stories about Indian society,
its achievements and shortcomings. About 14-15 per cent of stories were based
on social and cultural issues. The difference in the nature of stories was that on
May 11, 2000, Star covered two social issues — a bogus employment agency
operating in New Delhi and a dowry death court verdict after 21 years, where-
as Doordarshan, as the public service broadcaster, covered India’s first nuclear
test anniversary along with a live studio interview with an expert.

As expected, Doordarshan relied more on government sources for its news
stories (46.7 per cent of the stories) than Star (31.4 per cent), which gave a lit-
tle more prominence to non-political groups such as unions, business entities
and community groups (for 36.4 per cent of the stories). It is interesting to note
that both Doordarshan and Star ignored the main opposition party and to a less-
er extent other political parties’. Similarly, more than 44.7 per cent of stories
on Doordarshan led with information provided by official sources, as against
Star, which had about 28 per cent of stories leading with official information.

Star preferred to lead with stories generated by non-political parties or
groups for nearly 40 per cent of the stories compared with about 25 per cent of
the stories on Doordarshan. Again, this shows a clear distinction between

Competition and television news in India, AJR 27(2), pp. 171-186 179



Doordarshan’s and Star’s news coverage. For example, on January 24, 2000,
Doordarshan and Star both led with a story about a UP state electricity board
employees’ strike against privatisation and other state electricity board employ-
ees joining the strike in “sympathy” (solidarity) on the day. Doordarshan
restricted itself to the “spot news” event of the strike, including one on-camera
interview with the Power Minister where he was quoted as saying that the
“sympathy” strike did not have an impact. Star interviewed a representative
from the regional power engineers’ association and the Power Minister. The
story carried contradictory views from the minister and the on-location
reporters about the impact of the “sympathy” strike.

There does not appear to be any particular political bias in the way
Doordarshan and Star covered political stories. In most cases Doordarshan was
meticulous about including the opposition’s point of view, although for the
overwhelming majority of stories neither channel sought any opposite view or
counter-argument. Star included non-political groups or associations’ point of
view more often than those of opposition political parties.

Discussion: differences and similarities

The basic research question was to determine if there was a difference in the
way a public service broadcaster and a foreign channel in India covered news.
This study detected a number of differences in news coverage on DD1 and Star
News, including:

+ The kinds of stories covered (Star had more variety of stories, includ-
ing sports stories);

¢ Duration of specific stories of national importance (on occasion
Doordarshan devoted nearly half the newscast to one “national interest”
topic);

+ Sources quoted in the stories (Doordarshan relied on and led with gov-
ernment/official sources more often than Star, which generally sought
non-political groups’ views);

* Presentation of stories (Doordarshan had fewer packaged stories pre-
sented by its field reporters, and it also had fewer feature stories).

The content analysis found that although Doordarshan had plenty of current
footage, it did not use this for reporter-presented story packages as Star did.
This may have been due to a lack of understanding of the power of visuals and
their appropriate presentation in television news (pointing to a lack of profes-
sional training) and a culture of “playing it safe” as Wildermuth suggests. In
another study of news programs broadcast on Doordarshan and Star News (in
January 1999 and February 2000), Wildermuth attributes the imageless news
portrayal on Doordarshan was due to the state broadcaster’s news department
being left without “an elaborated, journalistic and audiovisual strategy” and “its

180 Australian Journalism Review



staff, instead of being encouraged to explore the medium’s intrinsic qualities —
to challenge and transcend an established frame of orientation — was socialised
to a working culture where ‘playing it safe’ seems to be the foremost guiding
principle” (Wildermuth, 2001, p. 168).

Surprisingly, the current news analysis also found that both Star and
Doordarshan ignored the main opposition party, Congress, in their news cover-
age. There were few stories which included the opposition party or other polit-
ical or non-political parties’ views on issues affecting the population in gener-
al. In most cases, policy announcements or press briefings were covered as just
that. Neither channel made an effort to seek other points of view on most sub-
jects. In all, less than 11.4 per cent in the case of Doordarshan and less than
21.1 per cent in the case of Star had any counter/other point of view in a news
story. Only 14 stories in the entire sample of 516 news stories had more than
one source appearing on camera.

In contrast, whenever Doordarshan covered a news story affecting other
political parties, it gave all parties a say on camera — for example, the general
strike against anti-poor policies on May 11, 2000. But such stories were few
and far between. Nearly 89 per cent of the stories on Doordarshan did not have
opposite or counter views. Star had a handful of stories covering both sides of
politics, mainly regional politics where it included both the central government
and regional parties’ points of views. However, in stories to do with social
issues or affecting a particular segment of the population such as bank employ-
ees, it quoted and led with the union or employee association’s views. This lack
of air-time for the main opposition political party or parties could again be due
to a culture of covering news as “spot” news and “playing it safe” — without
asking the opposition to respond to a situation or blaming a minister or upset-
ting the party in power. Star News did appear to cover news stories in a more
balanced way by asking the questions Doordarshan reporters did not ask and by
leading with non-political groups’ views. Overall, it appears that a further “cul-
tural” shift is required for television news journalists to ask more “direct” ques-
tions of those in power and provide better representation to all political and
non-political parties.

Conclusion

The key differences between the prime-time news programs broadcast by
Doordarshan and Star over the period of a year between December 1999 and
November 2000 can be traced back to differences in each channel’s ownership,
funding sources and objectives. Star News, which needed to be successful and
deliver audiences to its advertisers, was more entertaining and varied in its cov-
erage, and included on-location reporters, features on social and economic
issues, and sports stories. Doordarshan, on the other hand, struggled to main-
tain credibility, oscillating between professional news coverage and being a

Competition and television news in India, 4JR 27(2), pp. 171-186 181



mouthpiece for government. On the issue of perceived national importance,
Doordarshan covered some events at great length (nearly half the newscast
devoted to one news event). It ignored the opportunity to convert current
footage of events into packaged stories where a reporter presented the news,
unlike Star. But, neither Doordarshan nor Star seemed to want to upset the rul-
ing party, steering clear of the main opposition party’s point of view. Both
channels resisted the temptation to name or accuse any minister or top bureau-
crat of poor policies or their implementation; instead the broadcasters focused
on the problem of what was wrong in society. However, by the end of 2000
Doordarshan had moved on from being “official” and “amateurish” to showing
some signs of professionalism. Its newscasts included some in-depth reports;
on-location reports and live studio interviews. On the other hand, Star focused
on what non-political groups or individuals had to say.

Competition from private channels has made Doordarshan more sensitive
to audience needs and demands. First, by employing private companies to pro-
duce alternative news programs for its Metro channel, then later by changing
its in-house news anchors, presentation style and bold experiments with a hand-
ful of political events such as covering the union budget in 1998 or Indo-US
relations during the respective heads of states visits in 2000. But it was no
match for the commercially sponsored, professionally delivered news pro-
grams on Star. NDTV, which retained editorial control of its programs broad-
cast on Star News, perhaps employed the best of Indian television journalists in
the country who were maturing with time and experience, and setting new stan-
dards in television journalism in India. They were groomed to present a
Westernised look of intelligent, knowledgeable and courageous journalists ask-
ing the right questions.

Debate about effectiveness of television as a mass communication and
development tool has moved on to the impact of global media on local content.
There is no doubt Rupert Murdoch understands that television programming is
a cultural product which has to be localised for local audiences. The mix-and-
match between cheap imported programs and locally produced programs is a
fine balance for a foreign television channel trying to get a foothold in a new
market. Over the 1990s, Star learnt its lessons and kept moving towards more
localised programming to stay popular among Indian cable and satellite homes
and brand advertisers. Robertson describes this process of corporations produc-
ing products for global markets by adapting to local conditions as universalisa-
tion and particularisation. “To a considerable extent micro-marketing — or in
the more comprehensive phrase, glocalisation, involves the construction of
increasingly differentiated consumers ...” (Robertson, 1995, p. 29) Star’s strat-
egy of contracting out news to a local producer prevented the nationalist move-
ment from accusing it of misrepresenting India to itself. NDTV’s proprietors
and its Indian journalists, although westernised in their presentation techniques,
could not be accused of being insensitive to local issues and culture.

182 Australian Journalism Review



Competition from global media players has forced the central government
to loosen its grip on Doordarshan programming. Over the past few years, the
Prasar Bharati Board has been making attempts to professionalise the news
department and its production. This change has taken the public service broad-
caster closer to its objective of “safeguarding the citizen’s right to be informed
freely, truthfully and objectively on all matters of public interest, national or
international, and presenting a fair and balanced flow of information including
contrasting views without advocating any opinion or ideology of its own”
(Prasar Bharati Act 1990, 2000, p. 12). This change has also taken Doordarshan
closer to one of its social objectives — “to act as a catalyst for social change”
and fulfil its role as the development tool to educate and inform the masses
(Doordarshan, 1997, p. 23).

Broadly, this freeing-up of television news from the clutches of a monop-
oly, in this case a public service broadcaster, is part of the economic liberalisa-
tion process launched in the early *90s. Doordarshan has taken up the challenge
of being but one player in a crowded television market. Though it has embraced
the devil of commercialisation, it now has a new vigour as an increasingly
modern organisation. This is good news for a significant number of Indian tel-
evision viewers who do not have access to cable service and are restricted to
Doordarshan channels for their view of the nation and the world.

Notes

1. Development communication refers to the use of communication in order to
further development. Here, “development” is described as the process which
induces both social and material advancement for the majority of the people
(Singhal & Rogers, 1989).

2. Doordarshan, essentially a terrestrial network, has an advantage over cable
and satellite channels. It reaches nearly 90 per cent of the Indian population,
whereas foreign channels such as Star Plus and local satellite channels such as
Sony and Zee TV reach approximately 40 per cent of the population, who pay
a nominal subscription fee for cable connection every month. According to a
Web portal providing news and views about the Indian television industry, by
the end of 1999 there were approximately 70 million television homes in India,
which translated to about 400 million individuals with access to television. The
website also stated that by October 1999 there were approximately 24 million
cable and satellite homes, which translated to around 150 million viewers

Competition and television news in India, AJR 27(2), pp. 171-186 183



(http://www.indiantelevision.com). According to Doordarshan’s annual report,
it had about 362 million viewers as opposed to 100 million viewers for cable
and satellite channels in 2000 (http://www.ddindia.com).

3. A news story was defined as a topic introduced by the anchor and the report
or vision that followed, along with the anchor’s concluding remarks on the
topic. However, if the location of the story changed or the anchor introduced
the topic with a different angle, it was considered to be a separate story.

4. In the content analysis: (a) a spot news story is defined as a story which is
current, taking place now, today or something that happened yesterday; (b) a
feature is defined as a story covering more than spot news, providing a broad-
er picture on an issue; (¢) a commentary/news analysis story is one where the
correspondent or an expert provides her/his opinion about the implications of
an event. This includes a live or recorded interview with one or more experts.

5. In the content analysis: (a) a local story means pertaining to New Delhi only,
as the two news bulletins compared in this study were produced in New Delhi;
(b) a regional story is about any other Indian state or territory. A regional news
story could cover more than one state or territory; (c) a national story is on an
issue affecting the nation as a whole. This includes an issue being covered in
any Indian state or territory. The categorisation of “national” topic is to do with
the nature of the story rather than location; (d) an international story pertains to
one or more international communities or countries. This also includes stories
where one party is India as a nation. Therefore, a Test match between India and
Australia is an international sports story, similar to a story related to foreign
affairs where the relationship between India and Pakistan would be an “inter-
national” story.

6. In 2000, Indian political territory was divided into 28 states and 7 union ter-
ritories.

7. India has a muiti-party democracy system. In the 1990s, generally the cen-
tral government in New Delhi has had to be formed by an alliance between two
Or more parties.

References

Bamzai, K. (1998, March 24). Murdoch’s “Skypaper” to be permanent. Indian
Express Online Media.

184 » Australian Journalism Review



Churchill, J. (1998, January 14). Personal interview with Doordarshan head of
news, New Delhi.

Chu, G. C., Schramm, A., & Schramm, W. (1991). Social impact of satellite tel-
evision in rural Indonesia. Singapore: Asian Mass Communication Research
and Information Centre.

Doordarshan. (1997). Channels and programmes. Doordarshan 1997. New
Delhi: Mandi House.

Hagiwara, S., Joshi, S. R., et al, (1999). The reception of global TV in Asia: an
assessment of its impact on local cultures. Asian Journal of Communication,
9(1), 1-20.

Jayasankar, K. P., & Monteiro, A. (1998). India. In Klaus Bruhn Jensen (Ed.),
News of the world (pp. 61-87). New York: Routledge.

Krippendorf, K. (1980). Content analysis. London: Sage Publications.

Mann Singh, 1. (1998, January 16). Personal interview with director program-
ming, Star Plus TV network, New Delhi.

McDonald, H., & Scott, M. (1991). Television: news from nowhere. Far
Eastern Economic Review, 154(48), 32-37.

Manchanda, U. (1998). Invasion from the skies. Australian Studies in
Journalism, 7, 136-163.

NAMEDIA. (1986). A vision for Indian television. New Delhi: Media
Foundation of the Non-Aligned.

Narayan, M. (1998, January 18). Personal interview with executive vice-presi-
dent TVi, New Delhi.

Ninan, S. (1995). Through the magic window: television and change in India.
New Delhi: Penguin Books India (P) Ltd.

Ninan, S. (1998, June 7). The show on budget day (electronic version). The
Hindu.

Pathania, G. (1994). Ambivalence in a STAR-ry eyed land: Doordarshan and
the satellite TV challenge. South Asia Graduate Research Journal. Retrieved
October 19, 2004, from http://asnic.utexas.edu/asnic/sagar/spring.1994/geeti-
ka.pathan.art.html.

Pendakur, M., & Kapur, J. (1997). Think globally, program locally: privatiza-
tion of Indian national television. In M. Bailie & D. R. Winseck (Eds.),
Democratizing communication? New Jersey: Hampton Press.

Prasar Bharati Act 1990. (2000). Functions and Powers of Corporation. Prasar
Bharati (Broadcasting Corporation of India) Act 1990. New Delhi: Ministry of
Information and Broadcasting.

Competition and television news in India, 4/R 27(2), pp. 171-186 185



Rahim, A. (1994). Impact of cable TV on television and video viewing in
Hyderabad: a survey. Media Asia, 21(1), 15-20.

Rajgopal, A. (1993). The rise of national programming: the case of Indian tel-
evision. Media, Culture & Society, 15, 91-111.

Robertson, R. (1995). Glocalisation: time-space and homogeneity-heterogene-
ity. In M. Featherstone, S. Lash & R. Robertson (Eds.), Global modernities (pp.
25-44). Thousand Oaks, CA: Sage.

Roy, P. (1998, January 16). Personal interview with proprietor NDTV, New
Delhi.

Singhal, A., & Rogers, E. M. (1989). India’s information revolution. New
Delhi: Sage Publications.

Stop press (electronic version). (1998, July 4). The Economist (US ed.), Special,
p. 17.

Thapar, K. (1998, January 12). Personal interview with BBC current affairs talk
show host, New Delhi.

Wildermuth, N. (2001). Striving for credibility: news and current affairs on Star
TV India. In S. Hjarvard (Ed.), News in a globalized society. Sweden:
Nordicom.

Wimmer, R., & Dominick, J. (1997). Mass media research — an introduction.
Belmont: Wadsworth Publishing Company.

Author

Usha Manchanda Rodrigues is a lecturer in Journalism at Monash University.

186 Australian Journalism Review



