The National Library supplies copies of this T " L
article under licence from the Copyright !
Agency Limited (GAL). Further reproductions of this |
article can only be made under licence. '
990707333

'

DL

Comparing Coverage of Indigenous ArTars 13

Targeting the Media: Comparing Print
and Television News Coverage

of indigenous Affairs
by Michael Meadows

with Cratis Hippocrates and Kitty van Vuuren
Abstract
When it comes to reporting on Indigenous affairs, the media in Australia
remain the primary source of information about such issues for most people.
This is clear from recent audience research with the community radio
station 4 AAA Murri Country in Brisbane (Meadows, van Vuuren and
Wymarra, 1997) and is supported by numerous studies both here and
overseas. But there is little research that examines how different media
might report on these issues in different ways. We tend to assume thata
study of one media form—print, radio or television—reflects patterns in all.
We have acknowledged that different media, too, have different
requirements (sound grabs, photographs, vision etc) and that this influences
the shape of news as itis consumed by audiences.
Introduction
This analysis is drawn from an investigation of news coverage of
Indigenous issues by The Courier-Mail, The Cairns Post, ABC TV News
and National Nine News between 28 January and 3 February 1996. The
case study examines news coverage of Indigenous protest meetings in
Brisbane during that peried. We also include here a broader sweep of
all news stories that dealt with Indigenous affairs in that period. The
study was part of one of the last research projects funded by the
Queensland Anti-Discrimination ~ Commission before  federal
government cutbacks Jed to its closure in December 1996. It seeks to
investigate the reporting of ‘the everyday’ and compares newspaper and
television news coverage of the same events.
Background
Previous studies of media representation have tended to focus on one
medium or the other. There are few investigations which compare the
different ways in which different media interpret the same event—what
James Curran has described as a ‘divergence of interpretative

Dr Michael Meadows is journalism convenor at Griffith University. Cratis
Hippocrates is journalism convenor at Queensland University of Technology.
Kitty van Vuuren was research assistant for this study and is completing her
PhD on community broadcasting with the Australian Key Centre for Cultural
and Media Policy at Griffith University. This project was funded by the
Queensland Anti-Discrimination Commission

Australian Journalism Review, December, 1987 73




74  Comparing Coverage of Indigenous Affairs

frameworks® (Curran 1990:123). Curran’s study in the 1980s concluded
that radio and television coverage of news events did not necessarily
align with tabloid newspaper coverage, suggesting the need to pay more
attention to media genre in analysis of the representation of events. He
argued that the language used in broadcasting news reports—Channel
Four News, Thames News London Weekend Television and local radio
news—was much less adversarial than that adopted by the tabloids. -
What this suggests, he argues, is that proprietors uitimately influence the
relative autonomy experienced by some journalists and that this may
change from one period to the next. The influence on journalistic
activity, then, is mediated through the structure of the various news
organisations (Curran 1990).

But does this mean that ABC TV News, generally perceived as being

more liberal in approach than commercial television, will do a betteY job
than their commercial counterparts? How does newspaper coverage
compare with both? These are questions we pursue in this study.
Research methodology ' .
The approach we adopted for this element of the research project
entailed applying discursive analysis to media coverage of the chosen
case study—a seties of Indigenous protest rallies in central Brisbane.
Discursive analysis involves examining media text—news stories,
pictures, headlines etc—in context 10 assess how issues are represented.
This approach seeks to consider news stories as whole entities but at the
same time, examine how they are constructed. It involves identifying a
number of discursive elements which determine in which ways a story
might be read or interpreted by audiences. It might reveal, for example,
‘evidence that suggests that one interpretation of a story is more likely to
be preferred than others. This struggle over the meaning of news is a
central argument for using such a methodology.

Research methods such as content analysis—quantitative analysis—
are limited in what they tell us about the ‘meaning’ of news. Counting
stories, or the number of times certain events take place can reveal
important trends, but coupled with a more qualitative approach—such as
discursive analysis—can help to reveal the deeper structures and
meanings which make up ail news stories.

Teun van Dijk (1991), too, identifies the need to examine the
semantic significance of the text or words of news stories. He identifies
“News Schema’ like headlines, story introductions, key events, context,
history or background, quoted passages, and comments (including letters
to the editor and regular columnists) as elements of analysis. This
approach includes omissions from stories that might be more revealing
of news practices in some cases. Van Dijk’s discursive method includes

74 Australian Journalism Review, December, 1997




Comparing Coverage of Indigenous Affairs 75

an exarmination of the text that leads to questions such as why particular
choices of language and descriptions are preferred over other
possibilities. A combination of the two techniques of content and
discursive approaches creates the climate for a more meaningful analysis
of news stories. Discursive analysis, then, aims to discover general
patterns enabling a researcher to identify broad characteristics. Media
analyst Stuart Hail (1975:15) has defined the approach like this:
[Discursive analysis approaches] are more useful in penetrating
the latent meanings of a text, and they preserve something of the
complexity of language and connotation which has to be
sacrificed in content analysis in order to achieve high validation.

Like Stuart Hall, others (including Christians and Carey 1981; Sepstrup

1981; Real 1989) suggest that both quantitative and qualitative research

methods should rely on a ‘long preliminary soak’ in the selected

material to either define categories (content analysis) or to enable
selection of representative case studies to be more intensively analysed

(discursive analysis). Both produce and employ evidence but a

discursive approach is able to fulfil several key.research functions as

Stuart Hall outlines (1975:15):

o to identify detail in a text on which interpretation of meaning is
based; )

e to outline relevant supporting or contextual evidence;

e to take into account material which either disproves or modifies
hypotheses which emerge; and _

e to indicate why one reading of materia} or data is more appropriate
than another.

So discursive analysis enables a careful identification and examination

of a number of elements that construct news stories. Using a

methodology adapted from van Dijk (1991) and Hall (1975), our

approach here entailed examining the following elements:

e news schema—story position and size, headlines, story introductions
or leads, main focus, use of background information, verbal reactions
and comments, visuals;

e style and rhetoric—ideological implications of the choice of words
and phrases; and

e socio-cultural context—ideas and assumptions inherent in news
stories which influence the interpretation by readers or audiences.

Using this methodology, we selected a sample of news stories in The

Courier-Mail and Brisbane television news bulletins produced by the

ABC and Channel 9 over a seven-day period, 28 January-3 February

1996.

Key elements that make up the focus of this study are:

Australian Journalism Review, December, 1997 75



76  Comparing Coverage of Indigenous Affairs

the number of stories used in the sample period;

use of headlines;

position and size of stories in newspapers or TV bulletins;

story introductions {leads);

story focus;

use or omission of background information or context,

verbal reactions (who is allowed to speak for whom?};

use of visuals; '

implications of use of particular words, phrases; and

ideas and assumptions included in news stories.

In this exercise, all stories chosen were assessed using these criteria.
Findings

Despite the findings and recommendations of several key inquiries into
Indigenous people and the media since 1991, virtually all television
news stories continue to ignore important contextual information
regarding Indigenous affairs (Meadows with Oldham 1991).

Table 1.

Stories on Indigenous affairs with some contextual explanation
28 January to 3 February 1996

The Courier Mail (13) 12
ABC TV News (9) -1
National Nine News (6) 0
TOTAL (28) 13

While this accusation may be levelled at television news coverage in
general, it nevertheless underlines a consistent approach to a section of
the Australian audience which remains the most disadvantaged—the
context is almost always omitted. During the survey period, less than
half of the total number of news stories run included some contextual
explanation (Table 1.). And significantly, it was The Courier-Mail that
stood out here. But more on that later.

Of the 28 news stories examined, just nine or about one-third quoted
an Indigenous source directly (Table 2.). If we include indirect quotes,
the ratio is still less than half. This unfortunate finding was mirrored in
our longitudinal study of 20 years’ coverage of Indigenous affairs in The
Courier-Mail and The Cairns Post. It showed that on average,

76 Australian Journalism Review, December, 1997




Comparing Coverage ot INQIGENOUS ATTAIS

journalists with The Courier-Mail use Ind

percent of all stories about Indigenous affairs.

Table 2.

Stories which quoted Indigenous opinion leaders
28 January to 3 February 1996

Directly Indirectly

The Courier Mail (13) 6 3

ABC TV News (9) 2 0

National Nine News (6) 1 0

TOTAL (28) 9 3
Table 3.

TV News coverage of Indigenous affairs
28 Januvary to 3 February 1996

Line-up duration issue tenor
ABC
28.1 9 1.45 land rights positive
28.1 1 1.50 arts positive
291 3 2.00 landrights - neutral
30.1 7 1.30 land rights positive
31.1 6 2.00 racism negative
12 9 2.00 racism negative
1.2 10 1.00 discrimination  positive
32 5 1.30 identity positive
32 14 0.20 sport positive
National Nine News
28.1 17 0.30 arts positive
29.1 5 0.15 arts - neutral
31.1 7 1.45 racism negative
31.1 17 0.30 sport positive
12 2 1.30 racism negative
32 13 0.15 sport positive

For The Cairns Post the figure is slightly hi
neither of these figures has changed in 20 years (

Australian J

igenous sources in about 30

gher—40 per cent. But
Hippocrates, Meadows

purnalism Review, December, 1997 77




78 Comparing Coverage of Indigenous Affairs

and van Vuuren 1996). When we turn to television news, the picture is
much worse. Of the 15 news stories run by both the ABC and Channel
Nine during the period in question, just three allowed an Indigenous
person to speak about Indigenous issues

If we take a closer look at television news, some other interesting
trends emerge (Table 3.). While the ABC tends to run longer stories
than National Nine News in general, stories which have a negative edge,
either involving conflict or the like, tend to be longer, and are placed
higher up in the news bulletin. This trend is more obvious with the
commercial news service and suggests the continuing dominance of
conflict as a news value. It’s also significant that the ‘positive’ stories
about sport and the arts, for example, tend to be given far less time on
air on Channel Nine than the ratings’ chasing bad news stories. Again,
we don’t wish to make too much of this except to suggest thiat it
supports existing notions of news values and how these determine
priorities for producers or sub-editors
The Brisbane rallies
A coalition of Indigenous organisations in Queensland planned a three-
day summit in Brisbane from Wednesday 31 January until Friday 2
February 1996. The summit, planned as a series of public rallies in King
George Square in Brisbane, sought to place important issues back onto
the public agenda in the lead-up to the Mundingburra by-election (heid
on Saturday 3 February) and the federal election, set for 2 March. The
issues identified by summit organisers included continuing deaths in
custody and the failure of the Native Title Act and state legislation to
deliver land rights to the dispossessed. The summit agreed on a log of
claims which was served on both state and federal govemnments calling
for a state-based Indigenous land acquisition fund alongside an
Aboriginal commission which could administer funds for the
jmplementation of recommendations of the Royal Commission into
Aboriginal Deaths in Custody. Following two days of meetings—and
two protest marches—the summit participants decided to end their
gathering one day early, explaining that the forum program had been
completed ahead of schedule.
Media coverage

31 January

The first time viewers of National Nine News learned of the summit was
in a news bulletin opener on 31 January which told its audience, *Police
showered with paint bombs in a city protest’ over vision of uniformed
police splattered with red paint. The accompanying news story was
seventh in the line-up that night behind stories on the Mundingburra by-

78 Australian Journalism Review, December, 1997



Comparing Coverage of Indigenous Attars {9

election, the federal election campaign, and a murder in Brisbane. The
reader’s intro set the scene: .

Aborigines have come up with a new weapon in their continuing

protests over black deaths in custody. Paint bombs splattered

police and the Executive Building in Brisbane today, following

an angry march by about 200 demonstrators.

The story length—an unusual 2 minutes—its use of language, and the
linking of words and images reinforced the expectations already
suggested in the bulletin opener. The reporter’s script made up for the
ambiguous vision. We were informed that the protesters ‘anger boiled
over’ before ‘fearing a riot’, police ordered ‘an immediate end’ to the
protest. The story continued in this vein, describing how demonstrators
‘screamed’ at shoppers in the mall before throwing paint bombs at the
Executive Building and police. This was accompanied by a short, angry
shout: “This is blood from our people.’ The significance of the red paint
might easily have been missed by an inattentive viewer.

Curiously, the story script took us back to where the marchers had
started—King George Square—with this comment: ‘At a rally in King
George Square, speeches about deaths in custody set the tone for the day
of action’. There was no indication of the content of the speeches and
how they ‘set the tone’. What were protesters saying about deaths in
custody? Why did they march? These questions remained unanswered.
But by the time marchers had reached the Executive Building in central
Brisbane, ‘the issue became land rights’. How was not explained. The
jast few sentences of the story reveal more about the reporter than the
topic with which he was trying to come to 1€rms. After explaining that
protesters promised they'd be back, he concluded the story with these
words: ‘Earlier speakers called for a strategy of more angry
confrontation with police—a return to the 70s, they said, when there was
fighting in the streets’. None of this was supported by interviews or
excerpts from speeches. It was opinion and, as other reports suggest,
inaccurate.

The Nine news story did not name or interview any of the
Indigenous participants

ABC TV News audiences were greeted with a bulletin opener which
proclaimed, ‘Three arrested as Aboriginal protest anger erupts’ over
images of people being arrested. Placed number six in the bulletin line-
up, the introduction seemed little removed from its commercial
counterpart but there was some attempt to place the story in context:

Protesters marching against Aboriginal deaths in custody were

arrested in Brisbane today after violent scuffles. Demonstrators

had attended a peaceful rally in the city before marching on the

Australian Journalism Review, December, 1997 79




80 Comparing Coverage of Indigenous Affairs

Executive Building where they demanded to meet Premier

Wayne Goss—but he was in North Queensland and their

frustration boiled over.
The reporter introduced her voiceover explaining with some vision, that
an earlier rally had been peaceful. This story, too, acknowledged a
possible reason for the march—to urge the implementation of
recommendations of the Royal Commission into Aboriginal Deaths in
Custody. As with the Channel Nine story, we were told how the
protesters’ anger increased along the way until ‘the crowd’s anger boiled
over. The reporter’s use of the same metaphor as her commercial
counterpart is interesting. But she did explain the significance of the red
paint: ‘Two protesters claimed the State Government had blood on its
hands and 1o illustrate the point, hurled red paint bombs at the Executive
Building, splattering police and security guards.” As with the Channel
Nine story, demonstrators warned they would return. Some important
contextual information appeared as the last sentence: ‘Aboriginal groups
from around Australia will be conducting forums in Brisbane over the
next three days discussing strategies to improve conditions for
Indigenous Australians.’

This story featured just one acknowledgment of an Indigenous
speaker, the late Santa Unmeopa. No one else was either interviewed or
named.

1 February

Next morning, Brisbane’s only daily newspaper The Courier-Mail
featured the event on page five—an important news page. The paper
used two photographs: a large one across four columns of poet Lionel
‘Fogarty pressed against the bars of a police paddy wagon, and a smaller
picture of three police officers arresting demonstrator, Tony Castons.
Significantly, both Aboriginal men are named in the photograph
captions. The headline reads: ‘Paint protest over prison deaths.’ The
writer, Indigenous affairs reporter Marcus Priest, is able to explain the
symbolism of the red paint in his short introduction that does focus on
the newsworthy issue of the arrests. He writes:

Three Aboriginal protesters were arrested yesterday after

splattering police and the Queensland Government Executive

Building with paint which they said symbolised Aboriginal

blood.

In the second paragraph, the link between the protesters and the arrest of
Lionel Fogarty—the brother of Daniel Yock, who dies in the back of 2
police car in 1993—again provides useful context which is absent from
most of the television news fare. The Courier-Mail story runs for 18
paragraphs and includes seven paragraphs of quotes from a protest

80 Australian Jounalism Review, December, 1997



Comparing Coverage of Indigenous Affairs ]

organiser, Wayne Wharton. ...None of the television news stories
managed more than a few seconds of shouting from Indigenous
participants. Police were the only ones given time to comment in
television news versions of this event.

But the newspaper story provides much more background, omitted
from the television news versions. It explained the nature of the summit
that had delivered a log of claims to the Queensland Premier, Wayne
Goss, and to the Federal Aboriginal Affairs Minister, Robert Tickner.
The log of claims included a demand for the establishment of an
independent Aboriginal-run commission into Aboriginal deaths in
custody and seats to be set aside in Parliament for Aboriginal people.
This story also explained—contrary to either of the television news
stories—that the tactics adopted represented a retum to the non-violent
confrontations of the 60s and 70s.

Significantly, The Courier-Mail published a feature in the paper’s
Perspectives section (page 17) dealing with the issue of Aboriginal
deaths in custody. Written by criminologist Paul Wilson, the story
provided important background to the claims indigenous people were
making at the time.

' TV News
Demonstrators gathered again in King George Square. The meeting
went for many hours before a decision was taken to stage another march.

This repeat performance by demonstrators prompted National Nine
News to elevate the story to second in the line-up that night. The
bulletin opener declared: “More paint bombs and arrests as Brisbane
protesters demand land rights.” The introduction to the story set the
tone:

In Brisbane for the second day running Aboriginal protesters

have bombarded a public building and onlookers with red paint.

Four people were arrested when police intervened in a land rights

demonstration.

Which particular aspect of 1and rights protesters were concerned about
was not explained. This time, we heard that the ‘land rights
demonstrators took to the city streets’ and ‘heckled a group of visiting
[Aboriginal} entertainers’. The reporter informed us that although
marchers had a permit, they inexplicably ‘lost patience’ when they
reached the Family Services Department headquarters in the city. Why
did they lose patience? There were arrests and the demonstrators threw
paint bombs but this time, there was a difference— ‘Police and media
were the prime targets along with the building itself.” We were left with
another thinly veiled threat: “Police are preparing for a similar display
tomoITow.’

Australian Journalism Review, December, 1997 81



82 Comparing Coverage of Indigenous Affairs

Only one person was interviewed and named in the story, a police

officer.

Targeting the media?

On that same evening, Seven Nightly News took its coverage one step
further. Describing the protest in its introduction as ‘Brisbane’s second
ugly display of racial violence in as many days’, this story, too, claimed
the media had come under attack. The reporter presented it like this: ‘A
decision was made to return (sic) to Musgrave Park, some turning their
rage on the media.” Edited in here is a grab from one of the protesters
who shouts: ‘Don’t use your microphone like a baton!” Why would he
say this?

Several observers and the Channel 10 News story reveals that a
member of a television news crew did indeed jab the marcher in the
back several times with a boom microphone. When the protester tirned
around to protest—justifiably so--his angry response was caught on
tape and made a great action grab. None of the TV news stories that
night acknowledged this. For most viewers across Queensland—and
interstate—here was yet another inexplicable example of an ill-tempered
demonstrator attacking the media. In fact, it was a case of the media
deliberately provoking the demonstrator. .

The Channel Nine story interviewed and named one police officer.

ABC TV News coverage that evening did little to dispel this
impression. In fact, the bulletin opener—a short sequence of videotape
showing a police officer covered with a red substance struggling with a
demonstrator was accompanied by this voiceover: ‘And black anger
spills over on the streets of Brisbane.” It looked like blood.

The story was placed ninth in the bulletin line-up and the
introduction went some way towards resolving the question about the
red substance, but the framework of violence re-emerged:

For a second day in a row police have clashed violently with

some members of Brishane’s Aboriginal community. Four

people were arrested during today’s protest march in which

Aborigines threw paint at police.

When the mandatory paint bomb sequence appeared on screen, the
reporter explained that this time they were ‘fired’ at buildings and police
and that three people were charged with ‘seriously assaulting police
officers’. No such charge exists. And as if on cue, the ABC, too, ended
with the threat of another march tomorrow. This story contained no
explanation for the march and as to why red paint was again thrown.

The ABC news story interviewed and named one person, a police
officer.

82 Australian Journalism Review, December, 1997



Comparing Coverage of indigenous Afiairs R

2 February
The Courier-Mail story was back to page nine, but again, the paper used
two photographs—both focusing on the arrests. One large picture
showed three police arresting an Aboriginal man and the smaller
photograph is a head shot of a police officer ‘spattered’ with paint. The
story headline reads: ‘Four arrested over paint bombs.” The first two
paragraphs, again by Marcus Priest, informs us:

Four Aboriginal demonstrators were arrested for paint-bombing a

government building yesterday as Aborigines continued their

campaign of confrontation. The red paint symbolised the blood

of Aboriginal people who had died in custody, protest organisers

said.

This story—20 paragraphs long—includes and names two Indigenous
speakers at the rally that preceded the march. The story gives over nine
" paragraphs—almost half of the available space—to Indigenous
comment. Although the story uses the arrests and the paint bomb
throwing as a lead in, it provides more valuable context for those
wondering why the protest took place at all. This important background
explanation was notably—and predictably—absent from all of the
television news stories.

One observation by Priest in the story is worth highlighting. He
writes: ‘Police were covered in red paint as were journalists who were
caught in the cross fire.” Quite a different perspective from that of being
‘under attack’. One commercial television reporter subsequently was
awarded $4000 compensation following a claim brought against the
police union for damage to clothing caused by the red paint.

In his story, Priest is also able to confirm—from information
gathered at the forum that preceded the march—that there would be no
further marches, as was the case. How is it that Channel Nine and ABC
TV journalists reported the very opposite in their version of events?

3 February

The Courier-Mail continued with its coverage with some interesting
observations from reporter Marcus Priest. These appear in a comment
piece written by him on page five, curiously placed inside an unrelated
story concerning disruption at the Aboriginal community of Hope Vale
in far North Queensland. The headline reads: ‘Hope Vale cowers as
violence grows’. Priest’s comments on the protests of the past few days
are worth reproducing in full:

It is sad that Aboriginal protesters had to resort t0 paint to get

their message heard.

Australian Journalism Review, December, 1997 83



84 Comparing Coverage of Indigenous Affairs

Sad because they felt-they had exhausted all other means of
getting their concerns heard; the public and the government had
been deaf to their cries. _

It is sad, also, that their message was still ignored by the majority

of the media who chose to concentrate on the so-called ‘violence’

of protesters. It should be noted, however, that while the protests

were fiery, they were not violent.

For the record, the protesters’ main concems were three: the

rising number of Aboriginal deaths in custody; the failure of the

Aboriginal Land Act and the Native Title Act to provide land for

the majority of Aboriginal people; and the wastage of

government money on Aboriginal bureaucracies.

Combined with social and economic disadvantage, heightened by

a recession in which they were one of the greatest victims, there

is a growing radicalism and desperation to have their message

heard—whatever the cost.

In the same edition of The Courier-Mail, two additional stories
concerning Indigenous issues provide an important window into the
diverse nature of Indigenous endeavour. One, written by historian
Henry Reynolds, outlines the enormous contribution Aboriginal people
have made to the state’s pastoral industry. The second story, heading
the newspaper’s Employment Section, features a large picture of an
Aboriginal man seated at a computer. The headline reads: ‘Murrinet set
to put Aborigines on info-highway.” What a contrast to the images of
confrontation and violence which continue to obsess the creators of
television news.

Conclusion .

This case study revealed all too clearly the superficiality of television
news coverage. It revealed an almost complete absence of Indigenous
voices with selected grabs serving to reinforce the framework of
‘violence’ set up to explain the events as news. There was an almost
complete lack of context for the march in TV news coverage. Important
explanation of background that would have had a significant impact on
how the stories might be ‘read’ by TV audiences was missing. This
enabled the dominant framework of violent confrontation to prevail as
the prime news value.

It showed clearly how particular ideologies—ideas and assumptions
about the world—come to predetermine news values and story angles
(Hall 1990; Meadows 1988). None of the television news stories dwelt
at length on the many hours of public debate that preceded the marches.
Just one (ABC TV News) named an Indigenous participant. The
availability of videotape that suggested violence meant that the stories

84 Australian Journalism Review, December, 1997



Comparing Coverage of Indigenous Affairs 5!

were framed in this way with almost no explanation for the so-called
‘violence’. Channe! Seven’s description of the event as ‘racial violence’
raises other questions. This sensationalist approach is continuing
evidence of that particular station’s inability to come to terms with a
sense of responsibility in covering such events.

In November 1993, the Australian Broadcasting Authority upheld its
first ever complaint of a TV news story tending to incite racial hatred. It
was Brisbane’s Channel Seven that was the culprit in that case. The
station showed file tape of a brawl from one demonstration in a story
about another—which was conducted peacefully. The Authority
considered that ‘the broadcast of the program would have been likely in
all the circumstances to stir up racial hatred against Aboriginal people
on the grounds of their race’ {Australian Broadcasting Authority
1995:16). *

Coverage in the Courier-Mail, on the other hand, did enable
Indigenous people to speak, often at length, about the complexity of the
issues involved. Although still tending towards a framework of
confrontation as the major news value, the series of stories enabled a
more considered and in-depth view of events to be presented. In
addition, the newspaper published ionger feature stories dealing with the
very issues at the bottom of the rallies in the same editions. Again, this
provided valuable contextual information for readers.

This case study suggests that there is a distinct advantage for readers,
newspapers, and audiences alike if a specialist reporter is assigned to
cover such issues. In this regard, the coverage by The Courier-Mail (by
Marcus Priest, former specialist Indigenous Affairs journalist) revealed
the possibilities either missed or avoided by both television news
services under examination here. Priest, working within Queensland
Newspapers was able to work within a more liberal interpretative
framework than the television news joumnalists {Curran 1990). This is
borne out by the newspaper’s new editor, Chris Mitchell, who has
openly pursued a reformist agenda (Schultz 1995).

On the subject of the space available to tell a story, it is often argued
by practitioners and critics alike that it is difficult to get across complex
issues in 2 two minute TV news story (350-450 words). Two minutes,
of course, is a long story by television news standards. The norm is
closer to one minute. But in this case study, the stories we anatysed
were closer to two minutes in length. Despite this, the Courier-Mail
managed to include important contextual information and to quote
Indigenous protagonists at length in stories that used almost exactly the
same pumber of words, Clearly, other influences determined the TV

Australian Journalism Review, December, 1997 85



86 Comparing Coverage of Indigenous Affairs

news approach. It was the availability of ‘action’ visuals that drove

decisions about news value and news judgement.

The nature of the coverage by The Courier-Mail suggests that the
media can play a positive role in reconciling what are perceived to be
‘problems’ in Indigenous-non-Indigenous relations by providing context
and enabling participants to speak (Meadows 1994). On the other hand,
this study, along with the findings of two 1991 inquiries—the Royal
Commission into Aboriginal Deaths in Custody and the Human Rights
and Equal Opportunity Commission’s Racist Violence inquiry—
suggests that television news media continue to show a reluctance to
take on the responsibilities which should accompany the right to inform
mass audiences. Television news journalists in this case worked within
more restrictive interpretative frameworks than that of the newspaper,
determined as much by genre as by their organisational ideo!ogies.' It is
difficult to say whether anything other than vision will continue to
dominate in constructing reality for television news producers. But it
seems that much more can be done than was done in this case study.
Providing context for the events which will undoubtedly continue to be
the focus of television news stories might help to answer the ‘how’ and
‘why’ questions which journalists still seem to find the most difficult to
answer. .
References
Australian Broadcasting Authority (1995) Investigation into certain stories

broadeast 11 April 1994 and 20 April 1994 by Brisbane TV Limited (BTQ 7

Brisbane), summary of investigation, Sydney, 28 November. i
Christians, Clifford G and Carey, James (1981) ‘The Logic and Aims of

Qualitative Research’, in G. Stempel, B. Westley (cds) Research Methods in

Mass Communication, Edgewood Cliffs, Prentice Hall.

Curran, James (1990) ‘Culturalist perspectives of news organtsations: @
reappraisai and a case study’, in Marjoric Ferguson (ed) Public
Communication: The New Imperatives, London, Sage, pp. 114-134,

Hall, Stuart {1975) ‘Introduction’, A. C. H. Smith (ed) Paper Voices: The
Popular Press and Social Change, London, Chatto and Windus.

Hall, Stuart (1990) “The whites of their eyes: racist ideologies and the media’, in
M . Alvaredo and J. O Thompson (eds), The Media Reader, London, BF1
Publishing.

Hippocrates, Cratis, Meadows, Michael, & van Vuuren, Kitty (1996) Race
Reporter: a report on an investigation into the media and the representation
of race relations, Brisbane, Qid Anti-Discrimination Commission.

Meadows, Michael (1988) ‘Getting the right message across. Inadequacies in
existing codes make imperative the development of a code of conduct for
Australian journalists reporting on race’, Australian Journalism Review, Vol.
10, Nos 1 & 2, pp. 140-133.

Meadows, Michael (1994) ‘Lost opportunities: the media, land rights and
Mabo’, Media Information Australia, no. 71, pp. 100-109.

86 Australian Jounalism Review, December, 1997



Comparing Coverage of Indigenous Afrarrs o1

Meadows, Michae! with Oldham, Cheyenne {(1991) ‘Racism and the dominant
ideology: Aborigines, television news and the bicentenary’, Media
Information Australia 60, pp. 30-40.

Meadows, Michael, Kitty van Vuuren, and Hank Wymarra (1997) ‘Murri radio
success in Brisbane: the 4 AAA audience survey’, Media and Culture
Review, December (in press).

Real, Michael (1989) Supermedia: A Cultural Studies Approach, Newbury Park,
Sage.

Schultz, Julianme (1995) *Can Mitchell deliver?’, Media Quarterly, pp. 1-2.
Sepstrup, Preben (1981) ‘Methodological developments in content analysis’, in
K. E. Rosengren (ed) Advances in Content Analysis, Beverley Hills, Sage.
van Dijk, Teun {1991) *The interdisciplinary study of news as discourse’, in K.
B. Jensen and N. W Jankowski (eds) A Handbook of Qualitative

Methodologies for Mass Communication Research, London, Routledge.

Please Remember the Readers

Most potential readers of AJR articles, be they academics,

researchers, or students are usually required to read many journals.

They often need to look for particular types of information.

Journalism educators have the talents and training to satisfy these

needs, which are the envy of their fellow academics. Yet when they

submit articles to their academic journals they pretend to be third-
rate, student sociology writers. So, as a minimum, people submitting
articles must follow the following ‘rules’.

e The headlines must entice readers, and be an immediately
intelligible description of the contents of the article.

o Every article must start with an Abstract of between 50 and 150
words. This Abstract should describe the context of the article,
and its findings. Readers then know whether to read on or move
to another article. The Abstract must not include a table-of-
contents. '

e This must be followed by an Introduction, which describes the
contents of the article.

e The Conclusion of all research articles must include a
justification. The benefits/applications of the findings must be
clearly identified, particularly as they relate to the practice of
journalism.

Australian Journalism Review, December, 1997 87



